27 Kasım 2011 Pazar

(26.11.2011) Menekşe Yaylası - Bıçkıdere Trans

Yeni malzemeler alındı, hazırlıklar tamam. İstikamet İzmit Yuvacık bölgesi, hedef Menekşe Yaylası. Mevsim artık kışa döndü, yayla yürüyüşü için daha hazırlıklı ve sağlam malzemelerle yola çıkmak lazım. Kaliteli bir içlik, nefes alabilir bir orta katman polar, yine tercihen gore-tex bir dış katman, ayaklarda su geçirmez botlar, çorap içlik gibi malzemelerde yedekli gitmek de fayda var.

Yürüyüş başlangıcı Veysel Dayı’nın yerinden az geride bulunan Aytepe parkurlarının başlangıç noktası. Sabah 07:30’da Çamlıca’dan yola çıktık, Yuvacık’ta kısa bir alışverişten sonra başlangıç noktasına geldik. Gördük ki tepeye giden yolda yer yer kar birikintileri ve buzlanma var. Arabayı aşağı su deposunun oraya indirmeyi düşünüyorduk ama kar ve buzlanma tehlikesini görünce, arabayı bu noktada bırakmaya karar verdik. Bu durumda yürüyüş dönüşünde su deposundan yukarıya tekrar yürümek zorunda kalacağız.
Saat tam 10:10’da yürüyüşe başladık.
Parkur başlangıç noktası koordinatları : N40⁰ 36’ 02.00” E29⁰ 56’ 06.80” Rakım: 955 mt.

Kıvrıla kıvrıla aşağı su deposunun olduğu mevkiye indik. Başlangıç noktasından buraya 2,12 km bir mesafe var. Mağaraları daha önce gezdiğimiz için bu defa pas geçtik. Su deposunun sorumlusu Hasan ile biraz sohbet ettikten sonra karşıya geçip Menekşe Yaylası tarafına doğru patikaya girdik.
Su deposu mevkisinin koordinatları : N40⁰ 35’ 34.30” E29⁰ 55’ 55.00” Rakım: 718 mt.

Su İstasyonu önü

10:50 civarı Şahin kayasına doğru patika içinden dik çıkışımıza başladık. Böyle bir yokuşu çok sakin adımlarla, mümkün olduğunca yavaş ve durarak çıkmak lazım. Eğer 35’in üzerindeyseniz, hafif kiloluysanız, sporla çok ilginiz yoksa, tehlikeli durumlara yol açmamak için ayakta kısa molalarla, soğumaya da çok müsaade etmeden çok yavaş yükselmek gerekir. Yürüyüşün en zevkli bölümü burası aslında, dar bir patika ama sık ormanın içinde, kaybolmanıza imkan vermiyor, keyifle ilerliyorsunuz.

Şahin Kaya'sına çıkan patika
Patikadan bir görüntü
Biz de bu şekilde hiç acele etmeden yürüyerek 40 dakikada zirveye vardık ve Şahin kayasının nefis manzarasına ulaştık. Bu noktada ileri doğru baktığınızda sağ tarafınız Soğukdere vadisi, hemen aşağıda sivri kayayı görebilirsiniz, daha önce yanından geçtiyseniz sivri kaya oldukça görkemli ve güzel bir oluşum etkisi bırakmıştır sizde, ancak aynı oluşuma Şahin kayası mevkiinden bakınca koca vadi içinde pek küçük ve önemsiz görünüyor.

Şahin Kayası'ndan görünüm

Şahin Kayası'ndan Soğukdere Vadisine bakış - Sivri Kaya
Sol tarafınız ise Menekşe Yaylası tarafından gelen Sıcakdere vadisi. Bu iki dere tam karşınızda birleşiyor ve Kirazdere adını alarak Yuvacık baraj gölüne dökülüyor.

Manzaranın keyfini yeterince çıkardıktan sonra yaylaya doğru patika içinden yolumuza devam ediyoruz. Mevsim Kasım sonu ama Aytepe’nin dağlarına ilk karlar düşmüş, sıcaklık 0 derece civarı. Yolumuz yer yer kar öbekleri ve buz tabakaları arasında devam ediyor.

Şahin Kayası'ndan toprak yola çıkan patika

Aytepe Orman Kontrol noktasından başlayıp Menekşe Yaylasına ve oradan tepelerin arka tarafındaki Kırıntı köyüne devam eden bir traktör yolu var. Şahinkayası mevkiinden sonra, patikayı izleyip bu yola çıkıyoruz. Ancak patika içinde ilerlerken karşımıza iki defa yol ayırımı çıktı. Bu yol ayırımlarından 2. sinin traktör yoluna çıktığını günün ilerleyen saatlerinde tecrübe ettik. Ancak ilkinin nereye çıktığını şimdilik bilmiyoruz, tahminimiz bu ilk patikanın da bahsettiğimiz yola bağlandığı şeklinde. Biz yaylaya doğru devam ederken bu yol ayırımlarına girmedik ve traktör yoluna çıktık.

Traktör Yoluna Giriş Noktası N40⁰ 35’ 12.20” E29⁰ 55’ 10.62” Rakım:929 mt.

Toprak yola çıkılan nokta

Toprak yol

Yoldan fazla gitmek durumunda değiliz, 150 mt. sonra sağda Menekşe tabelasınını görüyor ve oradan aşağı doğru tekrar patikaya giriyoruz. Kısa bir inişten sonra Papaz Çayırı olarak bilinen düzlüğe geliyoruz. Buradan Menekşe Yaylasına çok bir yolumuz yok, ancak saati de 12:45 yaptık. Papaz çayırında sandviç, çay molamızı veriyoruz. Bu çayırlıkta oturup yüzünüzü güneşe verip çayınızı yudumlamak çok keyifli geliyor.
Papaz Çayırı N40⁰ 35’ 05.00” E29⁰ 54’ 53.30” Rakım:858 mt.

Menekşe Yaylası sapağı

Papaz Çayırı'na iniş

Papaz Çayırı

Papaz çayırına inen yolun hemen 100 mt. ilerisinde sağ tarafında yukarı doğru çıkan patika sizi Menekşe Yaylasına götürüyor. Buradan tekrar patikaya girip saat 13:40 civarı 910 mt. yükseklikteki yaylaya ulaşıyoruz. Saat ilerliyor, aklımızda dönüş yolundaki diğer patikaları da keşfetmek var. Bu nedenle Menekşe’de çok oyalanmayıp dönüşe geçiyoruz.
Menekşe Yaylası N40⁰ 35’ 15.32” E29⁰ 54’ 45.70”

Menekşe Yaylası'na çıkan patika

Menekşe Yaylasının girişindeki çeşme

Menekşe Yaylası'ndan bir görünüm

Dönüş aynı yoldan. Tekrar Papaz Çayırına iniş, oradan traktör yoluna çıkış ve 150 mt. sonra Şahin kayasına doğru giden patikaya giriş. Ancak bu defa patikadan 10 dakika kadar ilerledikten sonra sağa doğru çıkan patikaya giriyoruz. Bu patika bizi yarım saat içinde tekrar traktör yoluna çıkarıyor. Saat 14:30 suları. Hava akşam saat 17 civarı kararacak. Geri dönmek istemiyoruz, kararımızı verip Bıçkıdere tarafına dönüyor ve yolumuza traktör yolundan devam ediyoruz.

Yarım saatlik bir yürüyüşle, Bıçkıdere parkurunun başlangıç noktasına iniyoruz. Esasında Kocaeli Belediyesinin işaretlediği parkur haritasına göre Bıçkıdere parkuru, yukarıda Aytepe Orman Kontrol Noktasından başlıyor ve bu sapak noktasına iniyor. Buradan dere içinde devam ederek Su deposu mevkiinde son buluyor. Biz tam bu sapak noktasına indik ve buradan Bıçkıdere vadisinin karşısına geçip orman kontrol noktasına doğru yürüyeceğiz.
Bıçkıdere N40⁰ 34’ 17.15” E29⁰ 56’ 35.02”

Bıçkıdere Parkuru başlangıç noktası

Orman kontrol noktasına giden toprak yol

Orman kontrol noktasına giden yol üzerinden Soğukdere Vadisi'nin görünümü

Bu yol sapak noktasından kontrol noktasına kadar toplam 6,5 km. uzunluğunda. Artık günün son ışıkları ile birlikte Bıçkıdere ve Soğukdere vadileri bize puslu görüntüler sunuyor. İlerleyen saatlerde  yorgunluk da artıyor ve parkurun son bölümlerinde karanlığa kalıyoruz. Parkuru fener ışığında bitirebiliyoruz. Esasında toplam kat ettiğimiz mesafe 18 km. ancak hem Menekşe Yaylasını hem de Bıçkıdere’yi aynı gün içinde gördük. Dolayısıyla bir günde iki parkur kat etmiş sayılırız :)
Yürüyüş sonrası Karaaslan tesislerine iniyoruz, günün yorgunluğunu soba başında içtiğimiz çaylarla çıkardıktan sonra İstanbul’a dönüş yoluna geçiyoruz.