11 Kasım 2011 Cuma

(08.11.2011) Aytepe - Beşkayalar - Yuvacık Barajı

Üniversite yılları ne güzel geçmişti, 90’ların ikinci yarısı boyunca, can dostum Zaf’la Kartepe, Sapanca, Yedigöller, Kazdağları, Uludağ gibi pek çok bölgede ağırlıklı olarak kış kampları yapmış, zorlu işler başarmıştık. Ancak sonra iş hayatına atılma, şehir temposu, aile hayatı derken bizi biz yapan bu faaliyetlerden epey uzaklaşmıştık. Bu tempo sırasında çok şükür iyi birer işimiz, mevkimiz olmuştu, benim de kızım büyümüş okula başlamıştı ama karşılığında en sevdiğimiz faaliyetlerden ayrı kalmış, şehir hayatının çarkları içinde ezilip sıkışmıştık. Tabiat ana ise yakın çevremizde her geçen gün İstanbul yüzünden daha da yorulsa da hala bizi çağırıyordu. Sonunda bu çağrılara kulak vermeye karar verdik.

Araştırmalarımızı yaptık, doğaya dönüşe başlangıç için Aytepe – Yuvacık Barajı parkurunu seçtik, hazırlıklarımızı tamamladık ve bayramın 3. günü 08.11.2011 tarihinde faaliyetimizi gerçekleştirdik. Burada hem kısaca gezimizin notlarını bazı güzel resimler eşliğinde aktarayım, beraberinde bazı bilgiler de verip, bizden sonra bölgeye gitmeyi düşünecek insanlara yardımcı olmaya çalışayım. Hatta vereceğim koordinatları Google Earth programı üzerinden işaretleyip, parkur üzerinde sanal bir gezinti bile yapabilirsiniz.

Yürüdüğümüz parkur, Kocaeli Belediyesinin internet sitesinde de yayımladığı yürüyüş parkurları kitabında yer alan Aytepe – Beşkayalar – Yuvacık Barajı parkuru. Toplam 12. Km uzunluğundaki parkur, Beşkayalar bölgesindeki 500 mt.lik bölüm hariç sürekli inişten oluşuyor. Başlangıç seviyesi için ideal olduğu söyleniyor ancak inişler oldukça dik. Yaklaşık 1000 mt. irtifada başlayan yürüyüş 200 mt.de sona eriyor. Doğa sporlarında çıkış kondisyon gerektirir, ancak dik inişlerde tüm yük dizlerinize ve bacaklarınızın alt kesimine biner ve her halikarda sürekli iniş de olsa sizi yoracaktır.

Bölgeye araba ile ulaştık, Yuvacık baraj gölünün hemen bittiği noktada sağdan yukarı çıkan toprak yola girdik. Bu bölgede Gazi’nin Yeri isimli alabalık lokantasını işleten Gazi Asma bey ve parkurun bitim noktasında kendin pişir kendin ye tarzı bir işletmesi bulunan Kenan bey ile tanıştık. Özellikle Gazi beyin bize çok yardımı dokundu. Arabamızı onun işletmesinin otoparkına bıraktık. Gazi bey kendi arabası ile bizi Aytepe parkurunun başına kadar götürdü. Böylece yürüyüşü sonlandırdığımız yerde arabamızın bizi beklemesini sağlamış olduk. Gazi beyin işletmesi de çok şirin bir şekilde yapılandırılmış, konaklama imkanı da mevcut, parkur bitimine yakın bir noktada konumlandırıldığı için yürüyüş sonrası şehre dönmeden önce yemek yemek için birebir. www.gazininyeri.com adresinden bir göz atabilirsiniz.

Parkur başlangıç noktasından 200 mt. kadar ileride Veysel Dayı’nın yerine uğradık, oğlu Süleyman beyle tanıştık. Sonra geri geldik ve saat 11:30 sularında bu noktadan parkura girdik.
Parkur başlangıç noktası koordinatları : N40⁰ 36’ 02.00” E29⁰ 56’ 06.80”

Parkur Başlangıç Noktası

Su Deposuna İniş

Dik eğimli bir yoldan kıvrıla kıvrıla aşağı doğru inmeye başladık. Kısa süre sonra Cirbin Ali mağarasının olduğu mevkiye geldik. Mağaranın girişine ulaşmak için ana yoldan ayrılıp dar ve kaygan zeminli bir patikadan 10 dk. kadar içeri doğru yürümek gerekiyor. Biz mağara girişine ulaştık ancak içine girmedik.

Cirbin Ali mağarasına giden patika

Mağaranın önü

Yolumuza devam ettik ve bir süre sonra su deposunun olduğu mevkiye vardık. Burada Veysel Dayı’nın oğlu Hasan ile tanıştık ve kaynak suyu ile yaptığı çaydan içip soluklandık. Su deposu mevkii aynı zamanda Bıçkıdere parkurunun bitiş noktası ve Menekşe Yaylasının parkurunun başlangıç noktası. Ayrıca bir öncekinden daha büyük ve görsel açıdan daha zengin olan Veysel Candan mağarası da bu noktada. Fakat ekipmansız giriş yapmak son derece riskli olacaktır. Biz de mağaranın sadece giriş bölümüne göz atıp dışarı çıktık.

Su istasyonu önü

Su deposuna indiğinizde sol tarafa doğru giden parkur Bıçkıdere parkuru ve bu tarafınızdaki dere Bıçkıdere. Bu dere bu mevkiden sonra Soğukdere ismini alıyor ve Yuvacık Barajına doğru giden yol boyunca Beşkayalar mevkiine kadar size eşlik ediyor. Bu mevkide Menekşe Yaylası tarafından gelen Sıcakdere ile birleşiyor ve Kirazdere adını alarak Yuvacık Baraj gölüne dökülüyor.
Su deposu mevkisinin koordinatları : N40⁰ 35’ 34.30” E29⁰ 55’ 55.00”

Su istasyonu önünde Bıçkıdere ve Menekşe Yaylası parkur tabelaları

Su deposundan yola tekrar koyulduğumuzda saat 13:00 olmuştu. Biraz aşağıda panoramik sivri kayanın altından geçtik. Yolumuza doğanın yeşilden sarıya, turuncudan kahverengiye ve hatta kızıla pek çok renk cümbüşü ile devam ettik.

Sivri Kaya

Yolun ilerleyen bölümünde bölgeyi motosikleti ile keşfe çıkan Teoman Acar beyle tanıştık. Rideturkey.com üyesi olan Teoman bey, efsane motor BMW F650 GS’si ile o bölgeden Yalakdere tarafına gidiyordu. Parkurun ilerisinde kendisine bir kez daha yetiştik, ama sonra görüşmek kısmet olmadı.

Saat 15:00 gibi Kirazdere vadisi ve Soğukdere vadisinin kesişim noktasını panoramik bir açıdan gören bir noktada sandviç çay molası verdik.
Mola yeri N40⁰ 36’ 51.40” E29⁰ 55’ 08.00”

Soğukdere Vadisine bakış

Yolumuzun devamında yolun hemen kenarında yaklaşık 5 mt.’den dökülen şelaleyi geçtik. Şelalenin suları büyük ihtimalle yüksek sezonunda yolun bu kısmını tamamen su altında bırakıyor. Kenarda iki ağaç arasında bu noktayı geçebilmek için bir düzenek kurulmuş.
Şelale N40⁰ 37’ 13.55” E29⁰ 55’ 49.75”

Şelalenin karşısında karşıya geçebilmek için yapılmış düzenek

Biraz daha ilerlediğimizde arıcının yerine geldik. Burada sohbet edecek kimse bulamadık. Ama bu noktanın da sunduğu manzara çok güzeldi.
Arıcının yeri N40⁰ 37’ 22.84” E29⁰ 55’ 41.85”

Artık yavaş yavaş yerleşim birimlerine yaklaşıyoruz, yürüyüş parkuru bir noktada Servetiyecami köyünden Kirazdere kenarına inen toprak araba yolunu kesiyor ve yolun hemen karşısında yürüyüş parkuru tabelasından tekrar patikaya giriyorsunuz.
Kesişim noktası N40⁰ 37’ 34.30” E29⁰ 55’ 41.90”

Biraz daha ileride yol ikiye ayrılıyor, sağa yukarı doğru giden yol sizi Servetiye cami köyüne ulaştıracaktır. Ancak Baraj gölü parkurunu takip etmek için soldan aşağı doğru devam etmek gerekiyor.
Servetiye Cami Köyü sapak noktası N40⁰ 37’ 48.05” E29⁰ 55’ 38.08”

Burayı da geçtikten kısa bir mesafe sonra yazının başında değindiğim Kenan Bey’in işletmesine geliyorsunuz. Burada da biraz soluklanıp Kenan beyin ikram ettiği çaylarımızı içtikten sonra bitiş noktamıza doğru yola devam ettik.
Kenan bey’in işletmesi N40⁰ 38’ 00.80” E29⁰ 55’ 43.50”

Kenan'ın Yeri
Kirazdere - Kenan'ın Yerinden

Parkurun bitim noktası Gazi’nin yerinden hemen önce. Saat tam 17:00’de yürüyüşümüzü sonlandırdık. İyi hazırlanmışız, bütün parkuru bitirip tam aracımızı bıraktığımız noktaya indik. Sonrasında kendimizi güveçte alabalık ve kaşarlı mantar ile ödüllendirip dönüş yoluna geçtik.